معرفی طراحی لباس

 

 

 

 

مدیر گروه رشته : سرکار خانم دکتر الهام فرازنده مهر

برنامه حضور و راه های ارتباط با مدیر گروه :

 

 روزها و ساعت حضور  شنبه تا چهارشنبه از 7:30 تا 14:30  
شماره تماس  36507900 داخلی 123
ایمیل

 

 

 

مقدمه :

 

یکی از دیداری‌ترین و در عین حال زنده‌ترین نمونه های حیات فرهنگی یک جامعه پوشاک و نوع لباس مردم آن جامعه است.آشنایی با تاریخ لباس و پوشاک ایرانیان نه تنها ما را با ظاهر مردمانی که در ادوار مختلف تاریخی زندگی می‌کردند آشنا می‌کند بلکه درباره انواع سلیقه‌ها، نوع دوخت و رنگ، مدل‌های مختلف لباس،بافت انواع پارچه‌ها، صادرات و واردات و قیمت البسه و پوشاک، تاثیرپذیری و تقلید از لباس مردمان نواحی دیگر، اختصاص پوشاکی خاص به گروه یا طبقه‌های اجتماعی و همچنین درباره روند و تکامل انواع پوشش‌ها اطلاعات جالب توجهی ارائه می‌کند.

تاریخچه استفاده ازپوشش نشانگر قدمت پوشاک می‌باشد.انسان‌ها از دوران نخستین پیدایش حیات روی کره زمین جهت حفاظت خود در برابر شرایط اقلیمی تغییر فصول از وسایل گوناگونی استفاده می‌نمودند.

ابتدایی ترین وسیله پوشش پوست حیوات بوده که به دور بدن بسته می‌شد و همچنین از پوست درختان. با گذشت ایام، علاوه بر محافظت و ایمنی بدن،بهداشت و زیبایی، مدنظر قرار گرفته و به صورت یک حرفه مشخص و مورد نیاز جامعه در آمد است.

تاریخ پوشاک ایرانیان به دلیل گستردگی در طرح و نوع رنگ بسیار زیبا بوده و گویای هنر ایرانیان است. رشته طراحی لباس و دوخت لباس یکی از رشته‌های کاربردی است و هدف از آن ، تربیت نیروی انسانی متعهد است که بتواند مستقلا نقش طراح لباس را در جامعه ایفا نماید.

با آموزش و تصمیمات در شاخه می‌توان به تولید با کیفیت بالا، قیمت تمام شده پایین و کارایی مناسب دست یافت که حاصل این وضعیت نیز حذف واردات خارجی و دست‌یابی به بازارهای جهانی و در نهایت کسب یک بازارمشخص و وسیع در دنیا می‌باشد.

دانش‌پژوهان امروز با دریایی از علوم مختلف روبه رو هستند که مسلما اگر بخواهند از هنر علمی توشه‌ای برگیرند در این دریای مواج غرق می‌شوند بنابراین تخصص‌گرایی و محدود ساختن میدان هر دانش مربوط به متخصصانی است که گردهم جمع آیند و خط منشی کلی همان تخصص را ترسیم نمایند تا اساتید با بهره‌گیری از روشی معین بودن اتلاف وقت اضافه دانشجویان را آموزش دهند.

به امید این که آنان را به هدف اصلی که بهروری کامل از آموخته‌ها در جهت رشد و تعالی جامعه است نزدیک می‌کند.

در این دوره سعی گردیده که فراگیری دانشجویان به صورت تئوری و علمی هماهنگ با یکدیگر انجام شود تا این افراد بتوانند نقش خود را در بخش تخصص به خوبی ایفا نمایند.به علاوه در امر طراحی و دست‌یابی در بخش صنعت به بازارهای جهانی نیز فعال شود تا شاید گامی در جهت افزایش صادرات غیر نفتی برداشته شود.

با استفاده از تجارب و به منظور تعیین اصول کلی رشته طراحی لباس و موضاعات علمی و تکنیکی، مطالب، تدوین و برنامه ریزی شده است تا از این رهگذر نقشی هر چند اندک در برنامه ریزی آموزش رشته طراحی لباس برداشه شود.امید اینکه مورد قبول شورای عالی برنامه ریزی،اهل فن و دانشجویان عزیز قرار گیرد.

 

  • تعریف و هدف:

هدف از برگزاری دوره کارشناسی پیوسته طراحی لباس تربیت افرادی است که با در نظر گرفتن نیازهای طراحی و بهرگیری از ماشین آلات موجود بتوانند نیازهای طراحی لباس- طراحی الگو-برش و دوخت را در تولید برطرف سازند.

این افراد با فراگیری مبانی علوم نظری مورد نیاز و کسب مهارت‌های علمی در حد بسبار مطلوب می‌توانند نیاز روزافزون جامعه را در زمینه طراحی لباس برای قشرها،مشاغل و سنین مختلف پاسخگو باشند و نیازهای بخش بازار را برطرف نمایند و در افزایش کارایی افراد تحت نظر خود در واحدهای تولیدی و توسعه بهره‌وری مفید و موثر واقع شوند.

 

  • اهمیت و ضرورت :

با توجه به لزوم ارتقائ سطح کیفی و کمی طراحی و تولید لباس در کشور، تربیت نیروی انسانی و کارآمد مورد نیاز کارخانجات و واحدهای تولیدی پوشاک امری ضروری است.

لذا با توجه به نیازهای روزافزون جامعه به انواع پوشاک و بررسیهای به عمل آمده، برنامه ریزی آموزشی رشته کارشناسی پیوسته طراحی لباس و طراحی دوخت در جهت تحقق اهداف مورد نیاز در قالب این برنامه به عمل آمده است.

با آموزش‌های لازم و کافی و انجام تحقیقات کاربردی لازم در این شاخه می‌توان به طراحی لباس با کیفیت بالا دست یافت که با معیارهای اسلامی ایرانی کشور ما منطبق باشد. حاصل این وضعیت نیز به تدریج حذف وارات خارجی دست‌یانی به بازارهای جهانی و در نهایت به دست آوردن یک بازار مشخص و وسیع در دنیا می‌باشد.

در این دوره سعی گردیده که فراگیری دانشجویان به صورت واحدهای نظری و عملی و متناسب با اهداف مورد نیاز باشد فارغ‌التحصیلان در امور اجرایی بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا نمایند.

 

  • نقش و توانایی:

طراحان و دوخت لباس قادر خواهند بود در بخش طراحی لباس، بخش طراحی الگو، بخش برش، دوخت و خط تولید، فعالیت و نظارت نموده و سرپرستی کارگاه‌های مربوطه را به عهده گیرند

این افراد با توجه به سرعت چشمگیر تحولات هنر طراحی در بخش صنعت در دنیا قادر به تطبیق توانایی‌های خویش بوده و بتواندد مشکلات این صنعت را مرتفع سازد.

فارغ التحصیلان این رشته دارای توانایی‌هایی زیر می‌باشد:

  • اداره امور کارگاه‌هایی تولید لباس
  • راه اندازی واحدهای تولید لباس در بخش غیر دولتی
  • راهاندازی و سرپرستی کارگاه تولید لباس
  • سرپرستی خط طراحی الگوسازی، برش،دوخت لباس و سایزبندی در کارخانجات پوشاک
  • برنامه ریزی تولید در کارگاه‌ها و کارخانجات پوشاک
  • رفع اشکالات کارگران در حین کار
  • ایجاد خلاقیت و نوآوری در افراد با توجه به هدف‌های آموزشی مورد نظر
  • کنترل کیفیت در مواد مورد استفاده و در خط تولید
  • طراحی لباس در کارخانجات و تولیدی پوشاک
  • نمونه دوزی
  • ساخت الگوهای صنعتی
  • سایز بندی
  • اجرای انواع هنرهای ظریف(سوزندوزی) بر روی لباس
  • توانایی ادامه تحصیل در رده‌های علمی-کاربردی مرتبط با رشته
  • تدریس دروس مربوطه در دبیرستان‌های فنی و حرفه‌ای، کارودانش و هنرستان
  • تدریس دروس مربوط در آموزشگاه‌های طراحی و خیاطی وابسته به وزارت کار
  • تدریس دروس مربوط در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای
  • طول دوره و شکل نظام در دوره کارشناسی:

حداکثر مدت مجاز تحصیل دوره کارشناسی 4 سال است و هر سال تحصیلی مرکب از 2 نیمسال تحصیلی و یک دوره تابستانی و هر نیمسال شامل 16 هفته آموزش و دو هفته امتحانات پایان دوره است.

مجموعه واحدهای دوره کارشناسی پیوسته 134 واحد به شرح زیر است:

22 واحد عمومی

26 واحد پایه

37 واحد اصلی

46 واحد تخصصی

4 واحد اختیاری اجباری

هر واحد نظری معادل 16 ساعت، هر واحد آموزشی معادل  32و هر واحد کارگاهی معادل 48 ساعت می‌باشد.

4-1 طول دوره در دوره کاردانی طراحی و دوخت:

حداکثر مدت مجاز تحصیل دوره کارشناسی 2 سال است و هر سال تحصیلی مرکب از 2 نیمسال تحصیلی و یک دوره تابستانی و هر نیمسال شامل 16 هفته آموزش و دو هفته امتحانات پایان دوره است.

مجموعه واحدهای دوره کارشناسی پیوسته  71 واحد به شرح زیر است:

13 واحد عمومی

10 واحد پایه

2 مهارت عمومی

40 واحد تخصصی

 6واحد اختیاری

دانشگاه المهدی در مهر ماه سال 1395 با کادری مجرب و تجهیزات کامل موفق به اخذ اولین وردی دانشجوی طراحی لباس در مقطع کارشناسی و طراحی دوخت در مقطع کاردانی شد.

( لازم به ذکر است: این مرکز در سال 1397 به دلیل تغیر نظام هنرستان ها ورودی در مقطع کاردانی نداشته است)

 

 

آموزش و پژوهش

تحصیلات تکمیلی

فرهنگی و دانشجویی